استاندارد های کابل کشی شبکه:

کابل کشی استاندارد شبکه در نصب و راه اندازی یک شبکه بسیار اهمیت دارد.  اگر کابل کشی شبکه طبق استاندارد ها و قواعد خاص انجام گیرد می تواند سبب افزایش طول عمر و سرعت شبکه شود. در این مقاله نکات اساسی و کاربردی که برای کابل کشی استاندارد شبکه نیاز است را بیان کرده ایم.

 

نکات و استاندارد های کابل کشی شبکه:

توجه به طول کابل:

اندازه ی طول کابل کشی تا ایستگاه کاری که برای کابل رابط با کابل مشترک مورد استفاده قرار می گیرد حداکثر باید 111 متر باشد.  حداکثر اندازه کابل افقی که از پریز روی دیوار تا TR امتداد دارد باید 91 متر در نظر گرفته شود.

 

پچ کورد کوتاه باشد:

به کار گیری کابل های طولانی فقط زمانی مناسب است که کابل استفاده شده، اتصالات و کابل کشی با کیفیتی داشته باشد.

بنابراین به کار بردن پچ کورد طولانی برای اکثر محیط ها قابل استفاده نیست. بطور کلی می توان گفت که اگر کابلی 150 متر طول داشته باشد، کارایی آن پایین می آید و عملکرد خوبی نخواهد داشت.

 

ایجاد محل مخصوص برای کابل های اضافه:

اگر مقدار کابل ها خیلی زیاد باشند ممکن است مشکلات امنیتی به بار آورد و علاوه در قسمت نگهداری و عملیاتی سبب اختلالاتی خواهد شد. به خاطر همین مشکلات بهتر است یک محفظه برای نگهداری کابل های اضافی در نظر بگیرید تا این کابل ها در دسترس عموم نباشد.

 

کابل ها معلق نباشند:

هیچ کابلی درون اتاق رک یا هر بخش دیگر، نباید آویزان باشد زیرا نیروی روی هسته مسی کابل فشار فیزیکی وارد می کند و سبب آسیب رسیدن و کش آمدن کابل در طولانی مدت می شود.

 

کابل های شبکه را محکم نکشید:

مراقب باشید که کابل ها خیلی محکم کشیده نشوند زیرا کشیده شده زیاد آن ها سبب می شود که به هسته مسی کابل ها فشار وارد شود و این امر آسیب دیدن کابل ها را به دنبال دارد.

فشار زیاد به کابل های شبکه همچنین سبب نازک تر شدن آن ها شده و روی عملکرد سیگنال کابل ها تاثیر منفی می گذارد. در صورتی که این فشار بسیار زیاد باشد پیچ خوردگی هایی درون کابل زیاد می شود، بنابراین براساس استاندارد های کابل کشی شبکه باید اندازه نیرو 110 نیوتون باشد.

 

خشک نگه داشتن کابل ها:

نفوذ رطوبت در کابل ها موجب می شود که خاصیت دی الکتریک تغییر پیدا کند و خیلی زیاد روی عملکرد سیگنال تاثیر بگذارد، بنابراین زمان نصب کابل ها باید از خشک بودن آن ها اطمینان حاصل شود.

 

نگهداری کابل ها در محیط خنک: اگر کابل ها به شکل POE به کار رفته باشند این امکان وجود دارد که در انتهای خود و یا در طول مسیر گرمای زیاد تری ایجاد کنند. این تغییرات دما ممکن است در عملکرد الکتریکی تغییر ایجاد کند و همچنین روی کیفیت انتشار سیگنال تاثیر منفی خواهد داشت.

 

استفاده از سرپوش گرد و خاک:

به کار گیری سرپوش گرد و خاک روی اتصال دهنده های فیبر نوری از نشستن گرد و غبار روی اتصال دهنده ها یا کانکتور ها جلوگیری می کند.

 

انجام تست فلوک:

برای اطمینان حاصل کردن از نحوه ی درست کابل کشی شبکه و مطمئن شدن از اینکه کابل ها با هم ارتباط دارند، از تست فلوک باید استفاده شود. تست فلوک وسیله ای است که شبکه را برای این کار ارزیابی می کند.

 

حفظ فاصله مناسب از سیم های برق:

وقتی که کابل های مسی شبکه را در کنار سیم های انتقال دهنده الکتریکی قرار می دهیم، این کابل های مسی مثل یک تقویت کننده یا القاگر  رفتار می کنند که می توانند جریانی به اندازه 60 هرتز را القا کرده و سبب ایجاد جرقه های نویز بر روی کابل الکتریکی می شود. بنابراین تا جایی که ممکن است بین کابل های برق و داده رعایت فاصله اهمیت دارد تا از خطرات جلوگیری شود.

 

بازدیدها: 6