اتاق سرور چیست؟ | ویژگی های اتاق سرور استاندارد

 

اتاق سرور (Server room) محیطی ایمن;و مطمعن برای قرار گرفتن تجهیزات مورد نیاز شبکه است. در این محل سرورها، فایروال ها، استوریج ها، تجهیرات جانبی و … نگهداری و مدیریت می شوند. وجود یک اتاق سرور استاندارد باعث می شود;که هزینه های امنیت و نگهداری;شبکه کم شده و برای مدیریت شبکه محیط بهتر و امن تری ایجاد خواهد شد. در این مقاله شما را با اتاق سرور بیشتر آشنا می کنیم و به;استاندارد هایی که برای یک اتاق سرور لازم است می پردازیم.

 

 

ویژگی های یک اتاق سرور استاندارد:

همه ی ما می دانیم که حفظ اطلاعات در یک شبکه بسیار مهم و حائز اهمیت است، به همین دلیل باید این اطلاعات مهم در مکانی نگهداری شود که دارای ایمنی بالایی باشد و از لحاظ امنیت مشکلی در آن محل وجود نداشته باشد. تجهیزات شبکه اتاق سرور از دسترس افرادی که تخصص کمی دارند در امان می مانند. به کار گیری کلمه اتاق شاید سبب شود که در درک مفهوم اتاق سرور دچار اشتباه شوید، منظور از اتاق سرور یک فضای کوچک و محدود نیست، بلکه یک اتاق سرور می تواند گاهی اوقات یک محیط بزرگ به اندازه یک طبقه کامل باشد و یا حتی ممکن است از فضای آن از یک طبقه هم بیشتر باشد.

در راه اندازی اتاق;سرور استاندارد هایی مانند ISMS باید در نظر گرفته شود. علاوه بر این استاندارد ذکر شده استاندارد;های مشابه دیگری هم وجود دارد که در طراحی یک اتاق;سرور باید به آن ها توجه شود. از دیگر مشخصات یک اتاق سرور استاندارد این است که;تمامی نکات تخصصی شبکه را برای چیدمان به کار گرفته شود. مدیریت امنیت اطلاعات شامل مجموعه ای;از اصول، استاندارد ها، و تمهیداتی است که باید برای داشتن یک اتاق سرور استاندارد این مورد هم رعایت شود.

 

مواردی که در یک اتاق سرور استاندارد :

نکته مهم

در ساختن یک اتاق سرور;درب ورودی آن است. بهتر است درب اتاق سرور همیشه قفل باشد تا از ورود افراد غیر مسئول جلوگیری شود. برای باز نمودن درب فضای سرور خوب است آیفون;بکار گرفته شود یا اینکه از تجهیزات خاصی مانند کارت;شناسایی مغناطیسی برای شناسایی;هویت افراد استفاده شود.

 

 

اتاق سرور استاندارد

مورد دوم

کنترل ورود و خروج افراد است. سعی کنید برای ورودی های اتاق سرور تجهیزات تصویر برداری نصب کنید. برای این منظور دوربین های مداربسته در فضای سرور  به کار بگیرید. اگر از حافظه های بلند مدت برای ذخیره فیلم دوربین ها استفاده شود بهتر است. حتما ورود و خروج تمامی افراد زیر نظر مدیر اتاق سرور یا ادمین انجام شود.

مورد سوم

از نکات مهم دیگر، جریان هوای محیط اتاق سرور است. زمانی که سرور کار می کند به تهویه مناسب نیاز خواهد داشت تا خنک بماند و همچنین نباید رطوبت به سرور منقل شود زیرا نفوذ رطوبت به سرور سبب اتصال مدار های سرور خواهد شد. بهترین کار این است که از کولر های گازی و تجهیزات نم گیری استفاده نمایید.

 

 

مورد چهارم

حفظ دمای اتاق سرور از دیگر نکات مهم است که باید به آن توجه کنید. دمای اتاق سرور به دلیل تجهیزات دیتا سنتر افزایش می یابد، این افزایش دما ممکن است از کار انداختن تجهیزات را به دنبال داشته باشد پس باید در نظر داشته باشید که هوای خنک و سرد بصورت دائمی در اتاق سرور در جریان باشد. علاوه برا این باید با نصب تجهیزات دماسنجی دمای اتاق را کنترل کنید و از بالا رفتن دما جلوگیری نمایید.

 

 

نکته پنجم

برای داشتن یک اتاق سرور استاندارد، حفظ نکات ایمنی در برابر آتش سوزی است. دمای سرور ها خیلی سریع افزایش می یابد و این افزایش دما ممکن است سبب آتش سوزی شود. برای جلوگیری از این امر باید از تجهیزات نسوز برای قسمت های مهم مثل دیتا سنتر، پنجره ها، درب ها، رک ها و … بکار گرفته شود، همچنین استفاده از تجهیزات اطفای حریق نیز بسیار مهم و ضروری است.

 

 

نکته ششم

مربوط به سیستم روشنایی اتاق سرور می باشد. روشنایی اتاق سرور باید زیاد باشد تا بتوان به تمامی قسمت ها به درستی دید داشت. سعی کنید از لامپ های حبابی و رشته ای که موجب ایجاد;سایه های شدید می شوند استفاده نکنید و به جای آن;از لامپ هایی استفاده کنید که پخش زیاد و فراگیر دارا هستند.

 

نکته هفتم

تامین انرژی اتاق سرور دارای اهمیت است. در فضای سرور، شاهد این هستیم که انرژی برق به میزان زیادی مصرف می شود. نصب تابلو های برق و تامین مقدار مناسبی از انرژی سرور ها و دیگر تجهیزات دیتا سنتر نکته ی مهمی است که نباید فراموش کنید. برای قطعی برق در اتاق سرور بکار گیری ژنراتور، تجهیزات ups و تجهیزات ذخیره سازی پیشنهاد می شود.

 

نکته هشتم

از دیگر نکاتی که باید رعایت کنید، ایجاد خروجی برای برق های فرار است. استفاده از چاه ارت (Earth) در این زمینه کمک کننده است. گاهی نوسانات برق سبب می شوند که جریان برق با اختلالاتی رو به رو شود، چاه ارت می تواند مقدار مازاد این جریان را به زمین منتقل کند و از آسی رسیدن سایر تجهیرات جلوگیری به عمل آورد.

بازدیدها: 1