سرور چیست؟ | کاربرد های سرور

 

سرور یک قطعه سخت افزاری یا یک برنامه نرم افزاری است که به دیگر برنامه ها و کلاینت، سرویس می دهد. عمدتا سرور ها راس ارتباطی در شبکه به حساب می آیند. ازجمله وظایف سرور مدیریت، کنترل، میزبانی و… می باشد. در یک دیتا سنتر (مرکز داده)، کامپیوتری که برنامه سرور بر روی آن قابل اجراست به اسم سرور خوانده می شود. Server ها دو مدل سرور مجازی و سرور اختصاصی هستند که در ادامه این مطلب با آن ها بطور کامل آشنا می شویم. سرور چیست

سرور چیست؟

Server به کامپیوتری متصل به اینترنت گفته;می شود که یک یا چند وب سایت را دارا می باشد. سرور ها برای اینکه به شبکه جهانی وب مصل باشند باید تنظیمات در آن انجام گیرد. ابتدا برای تمایز یک سرور از سرور های دیگر ، نیاز به نام مخصوص دارد;که به این خصیصه;از سرور ها nameserver گفته می شود. سرور (کامپیوتر سرویس دهنده)، همیشه در;حالت آماده به کار و روشن قرار دارد تا بتواند درخواست های کامپیوتر های دیگر را دریافت و پاسخ دهد. هدف از به کار گرفتن سرور به اشتراک گذاشتن منابع نرم افزاری و سخت افزاری آن به کلاینت ها (Client) می باشد.

Server (سرویس دهنده): کامپیوتری است که به کلاینت ها سرویس ارائه می دهد.

Client  (سرویس گیرنده): کامپیوتری است که از سرور، سرویس می گیرد.

 

 

سرور های فیزیکی:

به کامپیوتری که برای اجرای نرم افزار سرور مورد استفاده قرار می گیرد، سرور فیریکی می گویند. سرور فیزیکی شبیه رایانه های دسکتاپ اند. اندازه سرور های فیزیکی بزرگتر بوده و اجزای به کار رفته در آن ها بسیار قدرتمند تر هستند.

 

سرور چیست

 

Server مجازی:

سرور مجازی را می توان یک بازنمایی مجازی از سرور فیزیکی دانست. این سرور همانند سرور فیزیکی شامل یک سیستم عامل و همچنین برنامه های خاص است. سرور های مختلف و زیادی روی یک سرور فیزیکی منفرد قابل اجراست که به کمک مجازی سازی از هم می توانند متمایز باشند.

 

سیستم عامل سرور ها:

ویندوز: همه ی ورژن های ویندوز را شامل می شود.

لینکوس: تمامی توزیعات مختلف لینوکس را شامل می شود.

مجازی ساز: تمامی نرم افزار های مجازی ساز مثل Vmware ESX  و Hyper-V را شامل می شود.

 

نرم افزار سرور | سرور چیست؟

هر سروری حداقل به دو جز نرم افزاری که شامل یک سیستم عامل و یک اپلیکیشن است نیاز خواهد داشت. سیستم عامل پلتفرمی برای اجرای اپلیکیشن های سرور است. امکان دسترسی به منابع سخت افزاری با کمک این جز نرم افزاری وجود دارد.

 

انواع سرور:

سرور ها را بیشتر طبق اهدافشان دسته بندی می کنند. برخی از انواع سرور ها را در ادامه بررسی می کنیم:

 

وب سرور:

وب سرور سخت افزار یا نرم افزاری است که از طریق اینترنت این  امکان را می دهد تا دسترسی به محتوا ایجاد شود. این نوع سرور میزبانی وب سایت ها را ارائه می دهد. وب سرور به وسیله سرویس های خاص، ارتباط بین کاربران اینترنت و آدرس ها را با صفحه ی وبی که روی آن سرور میزبانی می شود را ایجاد می کند. بنابراین در حوزه ی وب هاستینگ و راه اندازی سایت کاربر ویژه دارد.

 

سرور پراکسی| سرور چیست؟

سرور پراکسی مدیریت در خواست های کامیپیوتر های کلاینتی که می خواهند سرور های دیگر در اینترنت را استفاده کنند بر عهده دارد. یک کامپیوتر کلاینت با اتصال به یک سرور پراکسی، یک نوع سرویس که می تواند شامل صفحه وب، فایل، اتصال امن باشد را در خواست کند.

 

سرور اپلیکیشن:

سرور اپلیکیشن برنامه ای است که روی یک کامپیوتر در شبکه ای توزیع شده قرار می گیرد. اپلیکیشن سرور  برای اجرا و یا توسعه وب اپلیکیشن ها استفاده می شود. سرور های اپلیکیشن انواع مختلف مانند، PHP، جاوا، فریمورک NET را شامل می شوند. با استفاده از اپلیکیشن این امکان وجود خواهد داشت که کد بیشتر را با رویکردی متمرکزتر رائه شود و به همین صورت می توانید اپلیکیشن ها را آپدیت و ارتقا دهید.

 

سرور خانگی:

سرور خانگی به کامپیوتر یا سرور;محاسباتی گفته می شود که در محیط;محل زندگی افراد قرار می گیرد. این سرور می تواند به دستگاه های دیگری که داخل و یا خارج منزل است، به وسیله شبکه خانگی یا اینترنت، سرویس ارائه کند.

 

Email server:

سرور ایمیل اپلیکیشنی است که ایمیل هایی که از کاربران لوکال می آید را دریافت کرده و ایمیل های خروجی را به گیرنده های هدف ارسال می کند.

 

Server مجازی:

به برنامه ای که روی یک سرور اشتراکی اجرا می شود، سرور مجازی می گویند. پیکر بندی سرور مجازی به صورتی است که کاربر می تواند روی سرور کاملا کنترل داشته باشد.

 

فایل سرور:

فایل سرور یک کامپیوتری است که مسئولیت;ذخیره سازی به صورت متمرکز و همچنین مدیریت;فایل های داده ای را بر عهده دارد به صورتی;که کامپیوتر هایی که در آن شبکه وجود دارند، بتوانند دسترسی داشته باشند.

سرور امنیتی:

سرور امنیتی یک شبکه ی مبتنی بر موارد امنیت است. وظیفه ی سرور امنیتی  فراهم کردن مجوز و تسهیلات کنترل فایل ها می باشد. در این نوع سرور ها مولفه های امنیتی می توانند از قبل تعریف، و مجوز ها طبق آن ها صادر شوند.

 

 

بازدیدها: 5