پروتکل ها در شبکه های کامپیوتری-min

مهم ترین پروتکل ها در شبکه های کامپیوتری

1) پروتکل آی پی (IP  یا Internet protocol Address ):

از مهم ترین و اساسی ترین پروتکل ها در شبکه های کامپیوتری پروتکل IP است. IP را می توان زبان ارتباطی و قابل فهم برای تجهیزات شبکه دانست. به تمامی دستگاه های موجود در شبکه و همچنین کلاینت ها یک آدرس آی پی توسط شرکت های ارائه اینترنت یا همان ISP ها تعلق می گیرد. این آدرس اختصاص یافته تنها مختص همان دستگاه یا کلاینت است. آدرس دهی و مسیر یابی دیتا ها و بسته ها برای جا به جایی بین شبکه های موجود در فضای اینترنت از اصلی ترین وظایف این پروتکل به حساب می آید.

پروتکل مهم آی پی در لایه شبکه ( Network ) مدل  TCP/IPبه انجام وظایف خود می پردازد.

مهمرین پروتکل ها در شبکه های کامپیوتری

2) پروتکل ARP (Address Resolution Protocol) :

از دیگر  پروتکل ها در شبکه های کامپیوتری می توانیم به پروتکل آرپ اشاره کنیم. این پروتکل نیز در لایه شبکه قرار دارد و به انجام فعالیت های مخصوصی می پردازد.

تمامی دستگاه هایی که در شبکه قرار دارند دارای یک مک آدرس ( MAC Address) یا آدرس فیزیکی هستند. مک آدرس همه ی این دستگاه ها در دنیا خاص و منحصر به فرد است. وظیفه مهم پروتکل آرپ شناسایی و تشخیص مک آدرس دستگاه های موجود در شبکه یعنی روتر ها، سوئیچ ها، کامپیوتر ها و… است.

گاهی در یک مکان یا شرایط خاص برقراری ارتباط با آی پی امکان پذیر نباشد مثلا ممکن است در یک شرکت یا سازمانی براساس سیاست های آن مجموعه پروتکل آی پی در شبکه بسته شده باشد و تنها راه ارتباطی موجود بهره گیری از مک آدرس دستگاه می باشد، در این مواقع است که از پروتکل ARP کمک می گیرند.

پروتکل ها در شبکه های کامپیوتری

3) پروتکل ICMP (internet control message protocol):

مورد سوم از مهم ترین پروتکل ها در شبکه های کامیپوتری پروتکل ICMP هم مانند دو پروتکل قبل در لایه  Network  قرار می گیرد و در این لایه فعالیت می کند.

زمانی که بخواهیم تست Ping تجهیزات شبکه با یکدیگر را بررسی کنیم از پروتکل ICMP استفاده می کنیم. همچنین این پروتکل برای تست در اتصال دستگاه های مثل سرور و روتر با هم کابرد دارد. بنابراین از اصلی ترین و مهم ترین وظایف این پروتکل یافتن خطا در تجهیزات و بستر شبکه است. بعد از اینکه به کمک این پروتکل خطا پیدا تشخیص داده شد با روش هایی که وجود دارد می توان مشکل را برطرف کرد.

 

4) پروتکل FTP (File Transfer Protocol):

اين پروتکل در لايه  Application قرار دارد و فعاليت خود را در اين لایه انجام می دهد. مهم ترین کار هایی که در همه ی شبکه ها معمولا  انجام می شود، انتقال داده و اطلاعات است، از پروتکل FTP برای انتقال و جا به جایی اطلاعات و فایل ها میان کلاینت و سرور استفاده می شود. این پروتکل جزو مهم ترین پروتکل هادر شبکه های کامپیوتری است که مدام در حال انجام وظیف خود است.

به علت قدیمی بود FTP ، این پروتکل سرعت نسبتا پایینی نسبت به سایر پروتکل های مشابه خود دارد. استفاده از پروتکل بسیار ساده و راحت است و همین دلیل هم سبب شده که  پروتکل FTP محبوبیت زیادی پیدا کند.

 

5) پروتکل DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol):

از دیگر پروتکل ها در شبکه های کامپیوتری پروتکل DHCP است. این پروتکل از پروتکل های کاربردی در شبکه نیز به محسوب می شود. وظیفه اصلی DHCP اختصاص دادن اتوماتیک IP به دستگاه های موجود در شبکه است.

مدیر شبکه با تعیین یک رنج آی پی معین و خاص، می تواند به سیستم های موجود در شبکه آی پی اختصاص دهد.  پروتکل DHCP در مواقعی که دستگاه های درون شبکه زیاد هستند می تواند به هر دستگاه به شکل دستی آی پی داده و دیگر نیاز به آی پی دستی نیست.

پروتکل ها در شبکه های کامپیوتری

6) پروتکل HTTP (Hypertext Transfer Protocol):

این پروتکل از پروتکل های معروفی است که در دنیای وب مورد استفاده قرار می گیرد. از وظایف مهم این پروتکل می توان به برقرار ی ارتباط میان سرویس گیرنده و سرویس دهنده اشاره نمود. پروتکل HTTP در لایه Application به فعالیت می کند و با کمک پروتکل های TCP و IP ارتباطات فراهم می نماید.

 

بازدیدها: 4