آی پی استاتیک

تفاوت های آی پی استاتیک (ثابت) و آی پی داینامیک (پویا):

در این مقاله قصد داریم شما را با آدرس IP و آی پی استاتیک و داینامیک آشنا کنیم پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

IP آدرس چیست؟

به تمامی دستگاهایی که در شبکه قرار می گیرند یک شماره منحصر به فرد اختصاص می یابد که این شماره به به نام آدرس پروتکل اینترنتیا آدرس IP شناخته می شود. به وسیله ی این آدرس دستگاه ها در اینترنت قابل شناسایی خواهند شد و می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

انواع آدرس IP :

دو نوع آدرس IP وجود دارد، IP استاتیک و IP داینامیک که هر کدام از این دو نوع آی پی مزایا و معایب مختص به خود را دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

آی پی استاتیک

آدرس IP استاتیک:

آدرس آی پی استاتیک آدرسی است که به دستگاه مشخصی اختصاص داده می شود و این آدرس در طول زمان تغییر نمی یابد و ثابت می ماند. بسیاری از کسب و کار ها از این نوع آی پی استفاده می کنند که دلیل اصلی این انتخاب ارتباط مطمئن، دسترسی راحت از فاصله ی دور، میزبانی آسان وب سایت یا سرور است. اگر چه آی پی استاتیک هزینه های بالایی داشته اما به علت امکانات کنترلی و سایر قابلیت های اضافی، بیشتر کسب و کار ها از این نوع آدس آی پی استفاده نمایند.

آی پی Static چه مزایایی دارد؟

  • راحتی در انتقال فایل ها: به وسیله ی آی پی استاتیک بارگیری و همچنین بارگذاری داده ها خیلی سریع انجام می گیرد.
  • راحتی در سرور هاستینگ: آی پی استاتیک میزبانی وب، ایمیل یا سرور پروتکل انتقال فایل یعنی FTP را آسان می کند.
  • برقراری ارتباطات به صورت قابل اعتماد: به کمک این آی پی برقرار شدن ارتباطات با پروتکل VOIP (voice over internet) و دیگر خدمات صوتی دیجیتال فراهم می شود.
  • تسهیل در دسترسی های راه دور: با استفاده از این قابلیت کارمندان این امکان را دارند که از راه دور کار نمایند.

 

آی پی Static چه معایبی دارد؟

  • هزینه های زیاد: با به کار گیری آی پی ثابت برای سرور های میزبان باید سرور شما مدام روشن بماند و در نتیجه هزینه ها نسبت به آی پی داینامیک بیشتر می شود.
  • سخت و پیچیده بودن تنظیمات: تنظیمات و راه اندازی آی استاتیک سخت خواهد بود.

 

آدرس IP داینامیک:

زمانی که به شبکه وصل می شوید آدرس آی پی پویا به شما تخصیص داده می شود که این آی پی ها دوره ای تغییر می یابند. این آی پی های داینامیک به شکل پیش فرض به شما داده می شود و هزینه ای برای شما نخواهد داشت.

آی پی استاتیک

آی پی Dynamicچه مزایایی دارد؟

  • استفاده از دستگاه های نامحدود: شما این امکان را خواهید داشت از چند دستگاه استفاده نمایید بدون آنکه نیاز به قطع دستگاه و آزاد نمودن آدرس های آی پی و تنظیم دستی IP برای هر دستگاه جدید باشد.
  • تنظیم خود کار آدرس IP : با استفاده از این نوع آی پی دستگاه ها به شکلی تنظیم می شوند که به بصورت خودکار آدرس آی پی که در دسترس است را بگیرند و این امر سبب کاهش هزینه ها خواهد شد.
  • کم شدن هزینه ها: زمانی که از آدرس آی پی داینامیک استفاده نمایید، دیگر هزینه ای بابت خرید آی پی نمی پردازید که این یکی از مزیت های مهم آی پی های پویا است.

 

 

آی پی Dynamicچه معایبی دارد؟

  • محدود شدن دسترسی ها از راه های دور: برای سیستم هایی که دارای آی پی داینامیک هستند دسترسی ها از راه دور دشوار خواهد بود و امنیت این دسترسی ها بسیار پایین است.
  • بیشتر بودن Downtime: گاهی ممکن است که ISP شما نتواند یک آدرس پویا به شما بدهد و اتصال اینترنت شما قطع می شود. این امر برای وب سایت هایی که کسب کارهای مهمی دارند مضراتی به دنبال خواهد داشت.

بازدیدها: 0