تلفن ویپ (VoIP) چیست و چگونه کار می کند؟

فناوری تلفن ویپ (VoIP یا Voice Over IP)، یک تکنولوژی برای انتقال صدا روی بستر IP یا شبکه های کامپیوتری است که امکان تماس های  تلفنی، روی بستر شبکه IPرا فراهم می سازد. لزوما شبکه ی آی پی به معنی اینترنت نیست و تکنولوژی ویپ به صورت مستقل از اینترنت در شبکه های LAN اجر و پیاده سازی می شود، بنابراین یک مرکز تلفن ویپ را می توان جایگزین سانترال های قدیمی کرد  و از مزایای فراوان آن بهره برد.

 

 

برای راه اندازی تلفن VOIP چه زیر ساخت هایی نیاز است؟

برای اینکه در یک شرکت و یا سازمانی مرکز تلفن VOIP پیاده سازی شود به سیم کشی های اضافه نیازی نخواهد بود و سیستم VOIP از کابل کشی های شبکه استفاده می کند.، بنابراین در ساختمان هایی که تازه احداث می شوند به سیم کشی تلفن نیاز نخواهد بود. کلیه ی تجهیرات ویپ در بستر شبکه کار می کنند و از پورت هایی که در سوئیچ وجود دارد استفاده می کنند، در این صورت به افزایش سوئیچ های شبکه و پورت های آن نیاز نمی شود.

تلفن ویپ

برخی از مزایای تلفن ویپ (VOIP) :

 

استفاده بهینه از ظرفیت شبکه: در بیشتر مکالمات تلفنی یک طرف گوینده و طرف دیگر شنونده است بنابراین ظرفیت هر خط تلفن به مدت 50 در صد مورد استفاده قرار نمی گیرد اما در فناوری ویپ ظرفیت سیستم زیاد می شود و برخلاف مراکز تلفن سنتی از هدر رفتن ظرفیت شبکه جلوگیری خواهد شد.

کاهش یافتن هزینه های تلفن ویپ:

از مزیت های بسیار خوب تکنولوژی ویپ کاهش هزینه های جاری است. به کمک این سیستم می توان مکالمات شهری و بین المللی را به وسیله خطوط داده یا شبکه های WAN بین شعبه های یک مجموعه انجام داد که در این صورت هزینه های تلفن کاهش می یابد.

 

برقراری ارتباط رایگان بین دفاتر شما:

به کمک این فناوری، تمامی دفاتری که در هر نقطه ی دنیا دارید، یک داخلی به تمام آن ها اختصاص پیدا می کند که در این صورت برقرار نمودن تماس تلفنی بین آن ها، تنها یک تماس درون سازمانی به حساب می یابد که هزینه ای نخواهد داشت.

 

به سیم کشی اختصاصی برای شبکه تلفن نیاز نیست:

از دیگر مزایای ویپ این است که سیستم هایی که بر IP مبتنی هستند از بستر شبکه ای که وجود دارد برای کاربران استفاده می کند و در واقع به سیم کشی اختصاصی نیاز نخواهند داشت. مثلا سیستم ویپ از شبکه LAN که به کامپیوتر وصل است، برای خط تلفن بهره می برد و این امکان وجود دارد که همزمان برای چندین کاربر از یک خط LAN استفاده کرد.

 

 

 

 

داشتن امکانات زیاد و هزینه پایین:

از جمله امکانات مهم سیستم های ویپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیغامگیر صوتی
  • پاسخگویی خودکار
  • منوی صوتی
  • فرستادن پیغام های دریافتی به ایمیل کاربر
  • تهیه گزارشات کامل از تلفن های صورت گرفته

پیاده نمودن تمامی این امکانات بر خلاف تلفن های سانترال به هزینه های کمتری خواهد داشت.

SoftPhone (تلفن های نرم افزاری):

در صورت نصب تلفن های نرم افزاری امکاناتی نظیر دسترسی به داخلی های کاربران به وجود خواهد آمد. با کمک این ویژگی ارتباط کاربران خارج از محیط سازمان قطع نمی شود و این ارتباط در خارج از سازمان برای کاربران فراهم خواهد بود. کاربران حتی می توانند از لپ تاپ یا تلفن همراه به عنوان وسیله ارتباطی استفاده نمایند.

تلفن ویپ

ضبط تمامی مکالمات:

همه ی مکالماتی که در بستر تلفن ویپ انجام می شود، ضبط خواهند شد و در سیستم شما سیو می گردند.

 

 

 

امکان صف انتظار :

ای ویژگی موجب می شود که اگر خط شما اشغال بود تماس های مخاطبان در صف انتظار قرار بگیرد و این تماس ها از دست نروند تا زمانی که شماره شما آزاد شد، تماس برقرار گردد.

 

بازدیدها: 2