سوئیچ شبکه چیست؟ | کاربرد سوئیچ;شبکه

سوئیچ شبکه یکی از تجهیزات شبکه محسوب می شود. سوئیچ;شبکه کامپیوتر هایی که در یک شبکه محلی قرار دارند را به هم وصل می کند. در این مطلب به بررسی این دستگاه و وظایف آن می پردازیم.

 

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه سخت افزاری است که چندین دستگاه و وسیله در شبکه محلی (LAN) به هم مرتبط می کند. switch تنها کامپیوتر ها را به هم وصل نمی کند بلکه همه ی دستگاه هایی که در شبکه موجودند و از پروتکل های شبکه پشتیبانی می کنند، می توانند به سوئیچ وصل شوند.

 

نحوه ی کار سوئیچ;شبکه:

در بستر شبکه اطلاعات به شکل فریم و بسته داده انتقال می یابد، هر فریم اطلاعاتی مثل آدرس مبدا و مقصد را دارا است. switch شبکه به کمک مک آدرسی که قسمت مقصد فریم قرار دارد، پورت مقصد را شناسایی و تشخیص می دهد و سپس بسته داده را به همان پورت ارسال می کند.

 

مزایای استفاده از switch شبکه :

  • به کمک سوئیچ ها می توانید ده ها دستگاه را به هم متصل کنید.
  • امکان کنترل دسترسی بخش های مختلف شبکه به وسیله سوئیچ وجود دارد.
  • switch ها می توانند ترافیک بین دو دستگاه را کنترل کنند تا از مسیر دستگاه های دیگر در شبکه عبور نکند.
  • امکان برقراری ارتباط دورن شبکه ای با کمک سوئیچ ها وجود دارد.

 

انواع سوئیچ های شبکه کدام اند؟

به طور کلی انواع سوئیچ های شبکه به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  1. سوئیچ;غیرمدیریتی Unmanaged
  2. switch مدیریتی Managed
  3. سوئیچ Fixed
  4. سوئیچ ماژولار  Modular Switches
  5. switch فیبرنوری
  6. سوییچ Stackable
  7. سوئیچ PoE
  8. سوییچ هوشمند یا Smart Switch
  9. switch دیتاسنتر
  10. سوئیچ لایه ۳

 

 

1)سوئیچ های مدیریتی  (Managed Switch):

با استفاده از سوئیچ های مدیریتی می توانیم امنیت بیشتری در شبکه ایجاد کنیم این نوع سوئیچ ها انعطاف پذیری بالاتری دارند و می توان آن ها را متناسب با شبکه تنظیک کرد.

 

2)سوئیچ های غیر مدیریتی (Unmanaged Switch):

طراحی سوئیچ های غیر مدیریتی به صورتی است که می توانیم به راحتی آن ها را راه اندازی کنیم. این نوع سوئیچ ها پیکر بندی نیاز ندارند و اکثرا در شبکه های خانگی و کسب و کار های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

 

3) سوئیچ  fixed:

از محبوب ترین سوئیچ ها در بازار، سوئیچ fixed است. این نوع سوئیچ ها می توانند برای تمامی شبکه ها با هر اندازه ای مورد استفاده قرار گیرند. علاوه برا این می توانند هم از نوع  مدیریتی و هم غیر مدیریتی باشند.

 

4)سوئیچ ماژولار:

این نوع سوئیچ  ها اغلب در کیس های بزرگ ارائه می شوند، سوئیچ های ماژولار با اضافه کردن ماژول روی کیس می توانند ارتقا یابند و پورت های بیشتر به آن ها افزوده شود. در این سوئیچ ها امکان اضافه شدن پورت و ماژول با افزودن هر ماژول فراهم می شود.

سودیچ های ماژولار نسبت به سوئیچ های  fixedگران تر بوده و از آن ها در شبکه های بزرگ تر مانند شبکه های سازمانی بزرگ و دیتا سنتر ها استفاده می شود.

 

 

5) switch فیبر نوری:

برای اتصال های طولانی در شبکه مثلا بیش از صد متر، کابل های اترنت معمولی جوابگو نبوده و باید از کابل های فیبر نوری استفاده نمود. سوئیچ‌هایی که پورت فیبر نوری دارا هستند ترکیبی از پورت‌های RJ45می باشند.

 

6) سوئیچ  Stackable:

این نوع سوئیچ ترکیبی از سوئیچ های ماژولار و  fixedمی باشد. شرکت ها و سازمان هایی که نمی خواهند هزینه بالایی برای سوئیچ ماژولار پرداخت کنن، سوئیچ های Stackable را به کار می ببرند و طبق نیاز مجموعه خود آن را توسعه می دهند.

 

7) سوئیچ  PoE:

این نوع سوئیچ ها طبق تکنولوژی POE عمل می کنند. در سوئیج های POE ، دیتا ها و برق در یک کابل مشترک انتقال می یابند. از جمله ویژگی های این سوئیچ ها میتوان به انعطاف پذیری بالای آن ها اشاره کرد.

 

8) switch هوشمند:

کارایی این نوع سوئیچ ها، چیزی بین سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی می باشد. سوئیچ های هوشمند در LAN هایی کاربرد دارند که از  Data Transfer و Allocation پشتیبانی می کنند. از این نوع سوئیچ ها بیشتر در مجموعه های کاری کوچک که به پیچیدگی زیاد نیاز نیست استفاده می شود.

 

9) switch دیتاسنتر :

سوئیچ های دیتا سنتری با دارا بودن ویژگی های خاص می توانند سرعت و کارایی را در شبکه افزایش دهند. از بهترین نمونه های این نوع سوئیچ ها می توان سوئیچ سیسکو سری Nexus را نام برد. با کمک سوئیچ های دیتاسنتری می توان مجازی سازی و SDN به آسانی پیاده سازی نمود.

10) سوئیچ لایه ۳:

سوئیچ ها بیشتر در لایه 2 مدل OSI (Data Network) کار می کنند و از وظایف مهم آن ها انتقال فریم های اترنتی از پورتی به پورت دیگر است. اما سوئیچ های لایه 3 از نوع سوئیچ های پیشرفته ای هستند که بسته های IP را مسیریابی می کنند مانند کاری که روتر ها در شبکه انجام می دهند.

 

 

بازدیدها: 5