مجازی سازی شبکه | تکنولوژی مجازی سازی

از روش هایی که به تازگی وارد دنیای فناوری شده است، روش مجازی سازی شبکه (Network virtualization) می باشد. این روش را می توان از بهترین راه ها برای استفاده بهینه از سخت افزار ها دانست. به کمک مجازی سازی افراد می توانند از قدرت سخت افزاری بیشتری بر روی سیستم خودشان بهره ببرند.

 

تاریخچه مجازی سازی:

در دهه 90 میلادی مجازی سازی تنها برای این استفاده می شد که محیط کاری آزمایشی برای کاربر نهایی روی یک سخت افزار ایجاد کند، اما چندین سال بعد Virtualization راه متفاوت تری در پیش گرفت. در اواخر دهه 90 و با ظهور شرکت VMware، مجازی سازی پیشرفت های زیادی پیدا کند و توانست تاثیرات مثبتی را نمایش بگذارد. به دلیل این پیشرفت ها، شرکت های متعددی به سمت مجازی سازی آمدند.

 

استفاده غیر مستقیم از سخت افزار با مجازی سازی:

کاربران در مجازی سازی از سخت افزار سیستم دیگری مثل سرور استفاد می کنند تا به سخت افزار مورد نیاز خود دستیابی پیدا کنند. مثلا تصور کنید، یک لپ تاپ دارید که رم آن 4 گیگ و cpu آن  Core i3 است. بر روی این سیستم شما یک ویندئز 64 بیتی نیز نصب شده، حال فرض کنید نیاز به نرم افزاری دارید که تنها بر روی سیستمی با سخت افزار بالا تر از سیستم شما نصب می شود، در این صورت شما می توانید از فناوری مجازی سازی کمک بگیرید.

 

 

درک بیشتر مجازی سازی:

در مجازی سازی تمامی تجهیزات و منابعی که در شبکه موجود است، مانند سخت افزار، محل های ذخیره، کاربران و ارتبط بین آن ها با یکدیگر با کمک نرم افزار بصورت مجازی انجام می گیرد. مثلا در یک کامپیوتر هایی که در یک  شرکت وجود دارند، برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشند، می توانند به یکدیگر و یا به یک منبع قوی تری مانند سرور خارجی وصل شوند.

مزایای مجازی سازی:

  • افزایش سرعت تبادلات
  • ایجاد دسترسی راحت به شبکه
  • در میزان هزینه ها صرفه جویی می شود
  • بهتر شدن مدیریت و پشتیبانی شبکه
  • ایجاد محیط هایی برای کنترل و تست
  • دسترس پذیری راحت
  • یکپارچه کردن منابع داخل شبکه
  • کاهش هزینه های نگهداری و هزینه های مربوط به نیروی انسانی
  • افزایش امنیت و کارایی
  • پیاده سازی سرویس های مختلف در شبکه
  • ایجاد سریع سرویس های جدید و افزایش کسب و کار سازمان مورد نظر

 

 

معرفی انواع مجازی سازی:

  • مجازی;سازی شبکه (network virtualization)
  • مجازی سازی;سرور (server;virtualization)
  • مجازی سازی;نرم افزار (application virtualization)
  • مجازی سازی دسکتاپ (desktop;virtualization)
  • مجازی سازی;استوریج (storage virtualization)

 

مجازی سازی شبکه:

مجازی سازی;شبکه ساخت یک شبکه فیزیکی بصورت کامل و منطقی است. در واقع مجازی سازی شبکه باعث می شود که برنامه ها به همان صورتی که در شبکه ی فیزیکی اجرا می شوند، در شبکه مجازی اجرا شوند. مجازی سازی شبکه به کاهش هزینه ها، گسترش پذیری بالا، انعطاف پذیری و کم کردن فضایی که تجهیزات اشغال می کنند، کمک می کند.

 

مجازی سازی شبکه

 

مجازی سازی  سرور :

به کمک مجازی سازی سرور این امکان وجود دارد تا بر روی یک سرور فیزیکی، چند سرور و ماشین مجازی داشته باشیم و همچنین می توان روی هر یک از ماشین ها سیستم عامل های متفاوتی به اجرا در آورد. مثلا اگر  برای سازمان یا شرکت خود به ده سرور نیاز داشته باشید، می توانید با تهیه و خرید یک سرور فیزیکی، ده سرور به شکل مجازی داشته باشید. از مزیت های استفاده از مجازی سازی سرور می توان به صرفه جویی در هزینه ها اشاره کرد، همچنین به تعداد سرور های فیزیکی کمتری نیاز خواهید داشت و فضایی که سرور ها اشغال می کنند کمتر خواهد شد.

 

مجازی سازی نرم افزار :

این نوع مجازی ساز به این صورت است که تمامی برنامه ها روی سرور و در بستر بستر مجازی سازی سرور مثل vmware esxi نصب می گردد و کاربران از طریق وب و یا راه هایی دیگر به سرور وصل می شوند و برنامه مورد نظر خود را به اجرا در می آورند. در این حالت پردازش برنامه ها روی سرور انجام می شود و تنها خروجی برنامه سمت کاربر نمایش داده می شود. در مجازی سازی نرم افزار، برنامه و اپلیکیشن مورد نظر برای هر تعداد کاربر فقط یک بار نصب خواهد شد و ارتقا به ورژن جدید روی نسخه مرکزی روس سرور انجام می شود و به همین دلیل بار مدیریتی کاهش می یابد.

 

مجازی سازی دسکتاپ:

در مجازی سازی دسکتاپ منابع پردازشی کاربران از کلاینت آن ها جدا شده و دیتا سنتر منقل می شود. دسکتاپ های مجازی و برنامه ها را می توان به خیلی سریع در اختیار کارکنان، در داخل خارج از سازمان قرار داد. مجازی سازی دسکتاپ سبب مدیریت یکپارچه و بهینه دسکتاپ ها، دسترس پذیری به دسکتاپ ها، ایجاد دسکتاپ های جدید در کوتاه ترین زمان می شود.

مجازی سازی استوریج :

در این نوع مجازی سازی به تجهیزات ذخیره ساز یک شرکت یا برند خاص محدود نمی شویم. به کمک مجازی سازی استوریج می توانیم مجموعه ای از دستگاه های ذخیره سازی و هارد دیسک ها تحت شبکه را تحت یک استوریج بزرگ مجازی در شبکه مشاهده کنیم.

 

بازدیدها: 2