انتخاب بهترین کابل شبکه اترنت:

از مهم ترین بخش های طراحی یک شبکه کامپیوتری انتخاب کابل شبکه مناسب است. از آن جایی که کابل شبکه بستر ارتباطی شبکه است باید در انتخاب آن بسیار دقیق باشیم و کابل شبکه را متناسب با نیاز شبکه انتخاب کنیم. اگر بخواهید برای منزل و یا شرکت خود کابل کشی شبکه انجام دهید، با انواع مختلف کابل های اترنت رو به رو می شوید که برای انتخاب کابل مناسب باید با تمامی این کابل ها آشنایی داسته باشید. در این مطلب شما را با انواع کابل های شبکه آشنا می کنیم پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

مقایسه انواع کابل های شبکه  Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a:

کابل های اترنت طبق ویژگی هایی که دارند;به دسته‌های (cat) عددی که پشت سر هم;استاندارد شده اند تقسیم;می‌شوند. مانند کابل های cat 3 ، cat 4، cat 5، cat 5e، cat 6، cat 7 . هر چقدر عدد کابل بزرگتر باشد استاندارد آن ها جدید تر و دارای سازگاری عقب رو خواهند بود.

 

انتخاب بهترین کابل اترنت مناسب:

کابل های شبکه مثل سوئیچ ها و سرور مرکزی، بر میزان بازدهی و نحوه ارتباطات تاثیرگذار هستند. از کابل cat 5e در منازل و دفاتر کاری می توان بهره برد. برای ایجاد یک شبکه ی بزرگ همانند;مراکز داده و سرور های پر سرعت، کابل;های  cat 6 و cat 6a مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین همان طور که می بینید انتخاب کابل شبکه به تقاضا و نیاز شبکه ی شما بستگی خواهد داشت.

 

دو نوع کابل زوج به هم تابیده وجود دارد:

  • زوج به هم تابیده بدون روکش(UTP)
  • زوج به هم تابیده روکش دار(STP)

 

کابل زوج به هم تابیده بدون روکش:

 

unshielded Twisted Pair(UTP):

این نوع از کابل از زوج سیم ها تشکیل شده است و;در شبکه های مختلف استفاده می شود. در یک کابل UTP هر هشت سیم;مسی جداگانه توسط مواد عایق;پوشیده;شده;اند. علاوه بر این، سیم ها در;هر جفت دور یکدیگر;پیچ خورده ;اند. در هنگام نصب یک شبکه در یک ساختمان قدیمی، این کابل نصب آسانی دارد و ارزان تر از انواع رسانه های شبکه است. در واقع UTP هزینه ی کمتری در هر متر نسبت به سایر کابل های LAN دارد. و چون UTP را می توان با بسیاری از معماری های شبکه های بزرگ استفاده کرد،آن همچنان با محبوبیت به رشد خود ادامه می دهد.

 

انواع کابل های UTP:

 

معرفی کابل  cat 5 :

کابل cat 5 (کابل دسته 5) از قديمی ترین کابل های شبکه ی اترنت به حساب می آید. این نوع کابل می تواند از سرعت های نظری 10 تا 100 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. سرعت کابل در مواقعی که کابل اندازه کوتاه تری دارد می تواند تا گیگابیت نیز افزایش یابد. این کابل را زیاد در بازار موجود نیست هر چند که کابل دسته 5 را در بعضی از سوئیچ ها و یا دستگاه های شبکه و … به کار می برند. از نظر قیمت کابل cat 5 نسبت به cat 5e ارزان تر است.

 

معرفی کابل  cat 5e :

کابل cat 5e به نسخه ارتقا;یافته cat 5;شهرت دارد. حمل سیگنال ها در این کابل به علت افزایش ظرفیت، سریع تر است. طراحی cat 5e به صورتی است که توانایی پشتیبانی از اترنت با سرعت بالا را دارد. یکی از مزیت های این کابل این است که احتمال وقوع کراستاک(CrossTalk) را کم می کند (کراستاک اختلالی است که گاهی اوقات به شکل اجتناب ناپذیری بین سیم ها به وقوع می پیوندد.)

به دلیل کیفیت پوشش حفاظتی PVC، کابل cat 5e ماندگاری بیشتری نسبت به cat 5 دارا است. برای اکثر نیاز های سیم کشی استفاده از این نوع کابل بسیار مناسب خواهد بود.

 

کابل شبکه اترنت

 

معرفی کابل  cat 6 :

کابل دسته 6 مناسب تر از کابل cat 5e بوده و علت طراحی این کابل ها، انتقال پیوسته دیتا در سرعت های گیگابیتی است. در این نوع کابل شبیه cat 5e است با این اختلاف که یک جداکننده ی فیزیکی در cat 6  بین چهار جفت سیم قرار می گیرد تا تداخلات الکترومغناطیسی را کاهش دهد.

 

معرفی کابل  cat 6a :

این کابل را می توان نوعی کابل تقویت شده cat 6 دانست. cat 6a سرعت های 10 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کند. از ویژگی های خوب این کابل می توان به این مورد اشاره کرد که cat 6a قابلیت سازگاری با تجهیزات قدیمی را دارد. از کاربرد های رایج در استفاده از این نوع کابل ها شبکه های ذخیره سازی، مزارع سرور Server Farm، مراکز داده و قابلیت اتصال به بخش های بهتر شبکه را می توان نام برد. چند مورد از انواع کابل های UTP را نیز بررسی کردیم. نصب و عیب یابی این نوع کابل ها به راحتی انجام می گیرد.

پرسرعت ترین کابل شبکه، کابل cat 6 و cat 7 است. هر چقدر که عدد cat بیشتر شود، با تکنولوژی جدید تری رو به رو خواهیم بود که از لحاظ نرخ انتقال سرعت، پهنای باند، میزان نویزپذیری بهبود بیشتری خواهد داشت. با توجه به توسعه کابل های اترنت می توانیم بفهمیم که هر چقدر استاندارد های این کابل ها جدید تر باشد، سرعت بیشتر و کراستاک کمتری را به همراه خواهند داشت. در مطالب بعدی شما را با انواع کابل های دیگری که در شبکه ها استفاده می شود آشنا می کنیم.

بازدیدها: 9