انواع شبکه های کامپیوتری:

به اتصال بین دو یا چند دستگاه که اطلاعات;بین آن ها قابل انتقال است شبکه های;کامپیوتری گفته;می شود. یک شبکه می تواند شامل;تعداد محدودی دستگاه در یک اتاق باشد یا از میلیون ها دستگاه که در اقصی نقاط;جهان جای گرفته اند;تشکیل;شده;باشد. بنابراین شبکه های کامپیوتری براساس نحوه کار و گستردگی آن ها قابل تعریف هستند. در این مقاله انواع شبکه های کامپیوتری و کاربرد هر کدام را بررسی می کنیم.

 

  • شبکه های شخصی (PAN – Personal Area Network)

شبکه PAN ساده ترین و ابتدایی ترین نوع شبکه است.انتقال دیتا بین دستگاه هایی;مثل تبلت، گوشی هوشمند،;کامپیوتر ها از طریق شبکه شخصی PAN انجام می گیرد. این نوع شبکه اغلب در منازل مسکونی و یا یک دفاتر;کوچک دیده;می شود و توسط یک شخص و یا سازمان و با کمک یک دستگاه واحد مدیریت می شود.

 

  • شبکه ی محلی (LAN – Local Area Network)

شبکه های محلی (LAN) از اصلی ترین و کاربردی ترین نوع شبکه ها;به شمار می روند که محبوبیت زیادی دارند. تکنولوژی های پر استفاده در شبکه های LAN اترنت و Wi-Fi است. این شبکه ها می توانند دسته ای از دستگاه ها;و کامپیوتر ها در فاصله کم را به هم متصل کنند، یعنی می توانند هم داخل یک ساختمان و یا دو تا چند ساختمان;مجاور هم بکار گرفته شوند;تا با استفاده از آن ها اطلاعات به;اشتراک;گذاشته;شود. در صورتی که از شبکه های;محلی استفاده می کنید، به راحتی می توانید با کمک روتر به;شبکه گسترده WAN  که در ادامه;توضیح داده;شده متصل;شوید.

 

  • شبکه محلی بیسیم (WLAN – Wireless Local Area Network)

شبکه WLAN یک شبکه بیسیم است که دو یا چند دستگاه را بصورت بیسیم به هم متصل می کند. این شبکه کارکردی مانند شبکه محلی دارد، با این اختلاف که از فناوری بیسیم استفاده می کند. در شبکه های وایرلس  دستگاه برای اینکه به شبکه متصل شوند، نیاز به کابل های فیزیکی ندارند. شبکه های محلی WLAN با نام تجاری Wi-Fi عرضه می شوند. این نوع شبکه ها برای استفاده در منازل بسیار محبوب هستند.

 

  • شبکه منطقه پردازی (CAN – Campus Area Network)

از لحاظ وسعت این شبکه ها بزرگتر از شبکه های محلی (LAN)  و کوچکتر از شبکه های MAN هستند. این شبکه ها می توانند در سرتاسر چندین ساختمان نزدیک به هم گسترش پیدا کنند. شبکه های کامپیوتری CAN معمولا در مدارس و دانشگاه ها و یا کسب و کار های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع شبکه های کامپیوتری

 

انواع شبکه های کامپیوتری:

 

  • شبکه های شهری (MAN – Metropolitan Area Network)

این شبکه ها کوچکتر از شبکه های WAN و بزرگتر از شبکه های LAN هستند. شبکه های MAN یک منطقه جغرافیایی گسترده مثل یک شهر یا شهرک را پوشش می دهند. مدیریت و نگهداری از این شبکه به یک شخص و یا شرکت واگذار می شود.

 

  • شبکه های گسترده (WAN – Wide Area Network)

شبکه های WAN ساختار پیچیده تری از شبکه های LAN دارند و;در فاصله های دور تر کامپیوتر ها را به هم وصل می کند. به کمک شبکه های گسترده می توان دستگاه هایی که ولتاژ;کم;داشته و در فاصله های دور از هم قرار;گرفته اند را به;هم متصل کرد. از اصلی ترین نمونه های این شبکه اینترنت است که کامپیوتر ها را در سرتا سر جهان به متصل می کند. حق مالکیت یا مسئولیت نگهداری این شبکه معمولا توسط چند مسئول یا عموم مردم کنترل می شود.

 

  • شبکه های ذخیره سازی (SAN – Storage-Area Network)

شبکه ی ذخیره سازی، یک شبکه اختصاصی و بسیار پر سرعت است. این شبکه دستگاه هایی که به عنوان منابع;ذخیره ی داده نقش دارند را به;سرور های مختلفی متصل می سازد. می توان گفت که شبکه ی ذخیره سازی;هیچ گونه وابستگی به شبکه های محلی و گسترده ندارد. دسترسی به این نوع شبکه همانند دسترسی به یک درایو متصل به سرور است. از انواع این نوع شبکه، شبکه های مجازی یکپارچه و شبکه های ذخیره سازی همگرا را می توان نام برد.

 

  • شبکه های سیستمی (SAN – System-Area Network)

اصطلاح شبکه ی سیستمی در طی دو دهه اخیر;رایج شده و این نوع شبکه;نیز با نام SAN قابل شناسایی است. این شبکه یک شبکه ی تقریبا محلی بوده که;در زمینه های  ارائه اتصال سریع در محیط های سرور به سرور (محیط های خوشه ای)، محیط های پردازشگر به پردازشگر و شبکه های ذخیره کاربرد دارند. کامپیوتر هایی که در بستر شبکه های سیستمی به هم متصل اند، در نقش یک سیستم واحد با سرعت بالا عمل می کنند.

 

  • شبکه های محلی نوری غیر فعال (POLAN – Passive Optical Local Area Network)

این نوع از شبکه ها به عنوان جایگزین برای شبکه های محلی اترنت مبتنی بر سوئیچ مورد استفاده قرار می گیرند. شبکه های POLAN می توانند در سیستم کابل;بندی ساختارمند ادغام شوند تا مشکلات پروتکل های اترنت سنتی;قابل حل باشد. شبکه های محلی نوری غیر فعال از;معماری یک نقطه به چند نقطه استفاده می کند.

 

  • شبکه های خصوصی مؤسسات اقتصادی (EPN – Enterprise Private Network)

شبکه های EPN توسط شرکت ها و سازمان هایی ساخته شده که قصد دارند;از موقعیت های جغرافیایی متفاوت به دیتا ها و منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. حق مالکیت آن ها;به خود این کسب;و کار ها داده;می شود.

 

  • شبکه های خصوصی مجازی (VPN – Virtual Private Network)

این نوع شبکه ها با گسترش یک شبکه ی خصوصی در سرتاسر اینترنت، به کاربران این امکان را می دهند تا اطلاعات خود را به نحوی ارسال و دریافت کنند تا این چنین به نظر آید که انگار دستگاه های آنان به این شبکه خصوصی وصل است ولی ممکن است واقعا این طور نباشد. در شبکه های VPN کاربران می توانند با استفاده از یک اتصال نقطه به نقطه مجازی از فاصله دور به یک شبکه ی خصوصی دسترسی داشته باشند.

بازدیدها: 1