پشتیبانی شبکه چیست؟

پشتیبانی شبکه زمانی به کار می آید که برای شبکه مشکلی به وجود آید. رشد زیاد فناوری شبکه های کامپیوتری در همه ی کسب و کار ها;باعث شده است که تمامی مجموعه ها خصوصا شرکت ها;و سازمان ها برای حفظ و نگهداری سیسستم های کامپیوتری و تجهیزات;شبکه خود با مشکلات فراوانی رو به رو شوند و دغدغه های زیادی در این زمینه داشته باشند. شبکه های کامپیوتری را می توان ستون فقرات بخش IT  و;فناوری اطلاعات هر شرکت و سازمانی دانست. اتصال همه ی دستگاه های سخت افزاری در;هر شرکتی با کمک شبکه انجام گرفته و همه ی اطلاعات در;بستر شبکه جا به جا می شوند.

شبکه های کامپیوتری:

هر بخش سخت افزاری، سوئیچ ها، سرور، کامپیوتر ها و … ممکن است;در اتصال به اینترنت دچار اختلال شوند و این مشکل امکان دارد;بین خطوط ارتباطی سخت افزارهای شبکه به صورت جزئی و یا;کلی ایجاد شود، که در این زمان پشیبان شبکه باید سریع;مشکلات را رفع کند. در پشتیبانی شبکه در  درجه اول عیب یابی شبکه;مورد بررسی قرار می گیرد و در درجه دوم در زمان قطعی و بروز مشکل;باید اختلالات حل شود. مشکلات شبکه های کامپیوتری ممکن است;به طور کلی در سطح نرم افزار شبکه مانند نرم افزارهای کلاینت و;سرور، سرویس های شبکه و همچنین سیستم عامل به وجود آید و یا امکان;دارد در سطح سخت افزار شبکه مانند کابل کشی، رک،کیستون، پچ پنل و … روی دهد. با داشتن یک پشتیبانی شبکه، کارشناسان شبکه;برای رفع و حتی جلوگیری از این مشکلات اقدام خواهند کرد.

 

به چه کسی پشتیبان شبکه می گویند؟

پشتیبان شبکه فردی است که مهارت و تخصص های لازم در بحث شبکه های کامپیوتری دارد. بنابراین به شخصی که پشتیبانی و نگهداری شبکه را انجام می دهد پشتیبان شبکه یا همان تکنسین شبکه می گویند. فردی که پشیبانی شبکه را برعهده دارد میتواند هم تحصیلات دانشگاهی در این زمینه را داشته باشد و یا دوره های آموزشی شبکه را گذرانده باشد. این فرد همچنین باید در نحوه ارتباط با افراد، مهارت کافی برای داشته باشد.

مدرک دانشگاهی:

پشتیبان شبکه علاوه بر رفع مشکلات سیستم باید در مواقع استرس زا از توانایی های خود بهره ببرد و با کارفرما ارتباط مناسبی برقرار نماید. اکثر افراد فعال در این حوزه دارای مدرک رشته های کامپیوتری ( گرایش سخت افزار و نرم افزار) و یا رشته برق می باشند. برخی دیگر از پشتیبانان شبکه با شرکت در دوره های سیسکو و میکروتیک تخصص در حوزه شبکه را فراگرفته اند. ، اما در نظر داشته باشید که افراد فارغ التحصیل نیز قبل از ورود به این عرصه باید دوره های شبکه را ببینند تا بتوانند وارد بازار کار شوند. برای اینکه در حوزه پشتیبان شبکه شروع به کار کنید، لازم نیست که حتما در رشته های گفته شده تحصیل کرده باشید، زیرا دوره های تخصصی بسیار زیادی وجود دارد که مهارت های شما را برای انجام پشتیبانی و نگهداری شبکه افزایش می دهد.

 

وظایف متخصصین شبکه:

متخصصین شبکه های کامپیوتری وظایفی دارند که در ادامه برخی از آن ها را نام برده ایم:

  • نگهداری و حفاظت از شبکه
  • حفاظت از همه ی سیستم های سازمان یا شرکت
  • نصب و راه اندازی نرم افزار ها و سخت افزار های جدید
  • نظارت و بازدید دوره ای از تجهیزات شبکه
  • برطرف کردن ایرادات و قطعی های شبکه
  • پیش بینی نیاز های آینده شبکه
  • ارائه گزارش های منظم از نحوه عملکرد شبکه

 

پشتیبانی شبکه

 

چه مجموعه هایی به پشتیبانی شبکه نیاز دارند؟

در هر سازمان یا شرکتی که از شبکه استفاده می کنند به یک پشتیبان شبکه نیاز دارند. با توجه به اهمیت شبکه باید بصورت دوره ای بررسی شده تا از اختلالات احتمالی آن جلوگیری به عمل آید. بنابراین هر بخشی که دارای چند کامپیوتر است که نیاز به شبکه شدن آن ها باشد وجود پشیبان شبکه ضروری بوده تا مشکلات احتمالی را به موقع بر طرف نماید. لازم به ذکر است که اگر در مجموعه ای، اطلاعات از نظر امنیتی دارای اهمیت زیادی باشند برقرار نمودن ارتباط شبکه ای صحیح از بسیار مورد توجه است، پس باید نیاز به پشتیبانی شبکه در این موارد بیشتر خواهد شد.

 

خدمات پشیبانی شبکه شامل چه مواردی است؟

نصب و پیاده سازی شبکه های کامپیوتری و طراحی آن از جمله کارهای اولیه در خصوص ایجاد یک شبکه است.

خدمات پشتیبان شبکه به دوشکل انجام میگیرد:

روش 1: شرکت نیازمند خدمات تخصصی در این زمینه است که فردی را استخدام کرده و پشیبانی و نگهداری شبکه آن شرکت را آن شخص انجام خواهد داد.

روش 2: شرکت که نیازمند خدمات شبکه است، با بستن قرار داد با شرکت های با تجربه و فعال در این زمینه، خدمات شبکه خود را به این شرکت ها واگذار می کند.

برای بهره مندی از از مزایای پشتیبانی شبکه همیشه به حضور دائم پشتیبان نیاز نیست زیرا در بیشتر مجموعه ای که با آن برای خدمات پشتیبانی شبکه قرار داد بسته اید، مشکل شما را از راه دور شناسایی و برطرف می کنند.

بازدیدها: 0