بکاپ گیری شبکه چیست؟ | اهمیت بکاپ گیری در شبکه

 اصطلاح  بکاپ در زبان فارسی به “پشتیبان” یا “نسخۀ پشتیبان” اشاره دارد. بکاپ یا نسخۀ پشتیبان یک نسخه مانند داده های ما است که در محل دیگری نگهداری می شود. نسخه پشتیبان می تواند ما را در زمانی که نسخه اصلی به هر دلیلی به مشکل می خورد، کمک نماید.در پشتیانی شبکه و سرور اصلی ترین کار تهیه نسخه بکاپ از سرور ها و اطلاعات است و از کار های مهم در بکاپ گیری شبکه، ریکاوری و بازیابی بکاپ می باشد. بکاپ گیری و تهیه نسخه پشتیبان از فایل ها و اطلاعات مهم در شبکه وظایف مدیر شبکه محسوب می شود که مدیر شبکه باید این امر  مهم و ضروری را انجام دهد.

 

اهمیت بک آپ در پشتیبانی شبکه:

امروزه اطلاعات و داده ها جزو با ارزش ترین دارایی های هر شرکت و سازمانی است. حیات بسیاری از شرکت ها و کمپانی ها بدون داشتن منابع اطلاعاتی و اسناد با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.

برخی از مدیران شرکت ها و سازمان ها و یا مجموعه های تجاری از اهمیت و ضرورت نگه داری نسخه پشتیبان و بکاپ گیری مطلع نیستند و همین بی اطلاعی سبب می شود بسیاری از آن ها در این امر کوتاهی کنن و در زمان وقوع حوادثی نظیر سوختن هارد دیسک، باج افزار، بخشی از اطلاعات خود را از دست بدهند و آن زمان است که به اهمیت تهیه نسخه پشتیان از اطلاعات پی خواهند برد.

 

شرکت سپید مانای اطلاعات با تیم مجرب و سابقه زیاد در زمینه خدمات شبکه آماده ارائه خدمات در این زمینه به کلی شرکت­ها، سازمان ها و کاربران شخصی و تجاری می باشد. تیم فنی ما تمام تلاش خود را برای گرفتن بکاپ های دوره ای و زمان بندی شده انجام می دهند و راهکار های بکاپ گیری که توسط کارشناسان مجرب ما به مشتریان شبکه ارائه می شود همه موارد را پوشش داده و از بروز مشکلات جبران ناپذیر جلوگیری می نماید.

 

 

روش های بکاپ گیری اطلاعات :

 

 کاربران شخی و خانگی، برای بکاپ گیری از اطلاعات خود تنها کافی است اطلاعات خود را روی فلش یا هارد نگهداری کنند. اما برای شرکت ها و سازمان های بزرگ بکاپ گیری به روش های مختلفی قابل انجام است و نرم افزار بکاپ گیری از راه های مختلفی برای  بکاپ گیری استفاده می کنند، در ادامه برخی از این روش ها را بیان می کنیم:

 

فول بکاپ (Full backup):

در فول بکاپ، از همه ی اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه می شود. در این روش نرم افزار بکاپ گیری به تغییرات و کم و زیاد ده داده ها کاری ندارد و از همه آن ها بکاپ می گیرد.  از مهم ترین مزیت های این روش سرعت و راحتی در بازیابی اطلاعات است. از معایب این روش می توان به این مورد اشاره کرد که به فضای ذخیره سازی بالا نیاز خواهد بود زیرا از داده چندین نسخه ذخیره می شود.

 

 

 بکاپ گیری افزایشی (Incremental backup):

اکثر برنامه های بکاپ گیری تحت شبکه از روش بکاپ گیری افزایشی (Incremental backup) استفاه می کنند. در روش افزایشی ابتدا از تمام داده ها بکاپ گرفته می شود(Full Backup) و در بکاپ گیری های بعد تنها از تغییراتی که داده ها بین دو زمان بکاپ گیری داشته اند، بکاپ تهیه می شود. بنابراین محوای تکراری در بکاپ ها دیده نمی شود. در این روش با سرعت بالاتر نسبت به روش فول بکاپ، بکاپ گیری انجام می گیرد و همچنین در بکاپ گیری افزایشی فضای ذخیره سازی کمتری نیاز خواهد بود. اما در این روش ری استور کردن نسب به روش فول بکاپ با سرعت پایین تر انجام می گیرد.

بکاپ گیری شبکه

 

Reverse incremental backup:

در این روش هم در ابتدا یک فول بکاپ تهیه می شود و بعد هر بار که بکاپ گیری افزایشی انجام می گیرد، تغییرات دیتا ها روی نسخه اول فول بکاپ ذخیره می شود و پس از هر دفعه فول بکاپ کاملی خواهیم داشت. از مهم ترین مزیت های این روش می توان به کارایی در بازار یابی اشاره کرد زیرا تعداد خیلی زیادی بکاپ افزایشی نداریم.

 

 

 

کلود بکاپ ( Cloud Backup):

سرویس های ابری عمومی یا Public Cloud اعم از Microsoft Azure و Amazon Glacier و Amazon S3 و ElephantDrive و Symform و Google Cloud Storage و  OpenStack Swift و WebDAV. سرویس بکاپ گیری ارائه می دهند.

کلود بکاپ امروزه رایج تر است و اکثر سازمان ها اطلاعات شان را مرتب به کلود ها انتقال می دهند.

 

 

برخی از بهترین نرم افزارهای بکاپ گیری از سرور و سرور مجازی:

 

1.   Acronis Cyber Backup

2.   Veeam Backup & Replication

3.   Acronis Cyber Backup Cloud for Service Providers

4.   MSP360

5.   SolarWinds Backup

6.   NAKIVO Backup & Replication

7.   Altaro VM Backup

8.   Rubrik

9.   AWS Backup

10.                   Cohesity DataPlatform

11.                   Druva Phoenix

12.                   Arcserve UDP

13.                   Unitrends DRaaS

14.                   Barracuda Backup

15.                   EaseUS Data Recovery

16.                   Azure Backup

17.                   Vembu BDR Suite

18.                   Altaro VM Backup for MSPs

19.                   Veritas NetBackup

20.                   Veritas Backup Exec

 

 

 

بازدیدها: 3