آشنایی با انواع تجهیزات شبکه:

شبکه های کامپیوتری بخش مهم و حیاتی هر کسب و کاری را شامل می شوند و از اهمیت بالایی در هر مجموعه ای برخورد دار است. برای ایجاد یک شبکه کامپیوتری به یک سری تجهیزات نیاز داریم. در این مقاله انواع تجهیزات شبکه را بیان کرده ایم، پس تا پایان همراه ما باشید و تمامی موارد را با دقت مطالعه کنید.

 

 

انواع تجهیزات شبکه:

تجهیزاتی لازم برای راه اندازی شبکه به دو دسته تقسیم می شوند که هر بخش وظایف خاص و انواع مختلف دارد.

این دو دسته بندی به شرح زیر است:

  • تجهیزات;فعال شبکه (Active)
  • تجهیزات غیر فعال شبکه (Passive)

 

تجهیزات فعال;شبکه:

تجهیزات فعال، تجهیزاتی اند که فعالیت الکترونیکی درون آن اتفاق می افتد. اطلاعاتی که به آن ها وارد می شود، بسته به شرایط برنامه ریزی شده برای دستگاه، پردازش و رد و بدل می گردد. این تجهیزات برای کار کردن و فعال شدن نیازمند برق هستند، مانند سوئیچ، کارت شبکه، روترو فایروال.

 

تجهیزات غیر فعال شبکه:

این نوع تجهیزات قابل برنامه ریزی نیستند و این امکان را ندارند که تغییراتی روی دیتا ها و محتوای به اشتراک گذاشته شده در شبکه داشته باشند. این تجهیزات برای کار کردن به برق نیازی ندارند. کانکتور، داکت، کابل، رک از  نوع تجهیزات پسیو شبکه هستند. در واقع می توان گفت، تجهیزاتی که در شبکه برای نصب و پیکر بندی سخت افزاری شبکه از قبیل کابل کشی و نصب دستگاه ها استفاده می شود در این دسته قرار می گیرند.

 

معرفی تجهیزات اکتیو شبکه:

 

سوئیچ شبکه:

از اصلی ترین تجهیزاتی که در شبکه استفاده می شود سوئیچ است. وظیفه این دستگاه برقراری ارتباط بین دستگاه های داخل شبکه مانند سرور ها، کامپیوتر و پرینتر ها است. یکی از قابلیت های سوئیچ ها، قابلیت کدنویسی است که می توان از آن به عنوان یک کنترلر استفاده نمود. به کمک سوئیچ ها می توانی کار ویلن بندی درون شبکه را انجام داد و همچنین می توان تقسیم بندی هایی برای دسته بندی و گروه بندی کلاینت ها استفاده کرد. از دیگر امکانات سوئیچ ها می توان به اشتراک گذاری اطلاعات با شرایطی که توسط سوئیچ حاصل می شود، اشاره کرد.

سوئیچ دارای چند نوع هستند که با توجه به آن چه که مورد نیاز هست می توانیم خریداری کنیم. دسته بندی های متنوع در میان سوئیچ ها باعث شده است که قیمت های آن ها اختلاف زیادی با هم داشته باشند، مثلا سوئیچ های هوشمند که دارای پورت های مختلفی هستند و همچنین امکان اتصال به فیبر نوری در آن ها وجود دارد، قیمت بالاتری خواهند داشت.

 

انواع تجهیزات شبکه

 

پرینتر سرور:

در شبکه ها گاهی نیاز می شود که بدون نیاز به کامپیوتری، پرینتر بین کاربران به اشتراک گذاشته می شود تا آن ها بتوانند به کمک شبکه از پرینتر استفاده کنند. برای انجام این کار لازم است که دستگاه پرینتر را به پرینت سروری که متصل به سوئیچ است وصل کنیم.

 

روتر:

نحوه عملکرد روتر تقریبا شبیه سوئیچ است، با این تفاوت که از روتر برای برقراری ارتباط بین دو شبکه استفاده می شود و معماری آن متفاوت تر است و وظیفه آن تامین اینترنت شبکه است.

 

مبدل فیبر نوری:

مبدل فیبر نوری از کابل مسی یک سیگنال دریافت می کند و آن را از طریق فیبر نوری انتقال می دهد. از سوی دیگر در انتهای فیبر نوری، سیگنال نوری توسط گیرنده مبدل فیبر نوری دریافت شده و دوباره به سیگنال مسی برمی گداند.

 

کارت شبکه:

از تجهیزات بسیار مهم و کاربردی در شبکه، کارت شبکه است که استفاده از آن برای ایجاد شبکه از ضروریات است. هر کامپیوتری در شبکه چه سرویس دهنده باشد و چه سرویس گیرنده، به این سخت افزار نیاز خواهد داشت.

 

مودم:

از دیگر تجهیزات مورد نیاز شبکه، مودم می باشد. وظیفه مودم تبدیل سیگنال های دیجیتال به آنالوگ و بالعکس است.

 

تجهیزات نتورک پسیو

کابل فیبر نوری:

از کابل های رایجی که در شبکه های کامپیوتری برای انتقال داده استفاده می شود کابل فیبر نوری است. از این کابل برای مسیر هایی که تا 100 متر مسافت داشته و پهنای باند بالایی دارند کاربرد دارد.

انواع تجهیزات شبکه

 

کابل کواکسیال:

این کابل در شبکه از تجهیزات سخت افزاری شمرده می شود و در بخش های مختلفی برای ایجاد اتصالات به کار می رود.

 

پچ پنل:

پچ پنل قطعه ای است که مستطیلی شکل است و در داخل رک، کنار سوئیچ قرار می گیرد و کابل ها در آن مرتب و جمع آوری می شوند.

 

آنتن بیسیم:

از این آنتن زمانی که با افت سیگنال و کاهش سرعت به علت زیاد شدن فاصله بین امواج گیرنده و فرستنده رو به رو هستیم، استفاده می کنیم.

 

کابل های Twisted pair:

از رایج ترین کابل های شبکه، می توان کابل های Twisted pair را نام برد. این کابل ها علاوه بر اینکه در شبکه کاربرد دارند در مخابرات و سیستم های تلفن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

رک شبکه:

رک از فضایی مناسب برای نگهداری سوئیچ ها و روتر ها برخوردار است. اکثر رک ها فلزی بوده با درهای شیشه ای که دارای دو نوع ایستاده و دیواری هستند.

 

بازدیدها: 3